Uitkomsten onderzoek naar duurzaamheid PReT-deelnemers

In opdracht van PReT heeft hbo-student Christy van Leeuwen een onderzoek gedaan naar de duurzame projecten en initiatieven bij de deelnemers. Hierbij in het kort de uitkomsten en aanbevelingen n.a.v. haar onderzoek.

Avifauna en Archeon hebben een GreenKey certificaat. De Stadsherberg en Polderflora zijn al ver gevorderd om het te gaan halen. GreenKey is een internationaal keurmerk voor ondernemers in de recreatie en toerisme branche die staan voor duurzaamheid. Christy heeft de door haar gebruikte duurzaamheidsscan gebaseerd op de GreenKey methode. 30 deelnemers hebben de duurzaamheidsscan in gevuld.

Trends in Nederland:
Meer zonnepanelen, restaurants met vegetarische en plantaardige gerechten, meer aandacht voor biologische producten, Nederlands landschap populair onder jongeren, Nederlanders kopen meer rechtstreeks bij de boer.

Uitkomsten

Communicatie: Alle deelnemers stimuleren hun gasten om aan lokale activiteiten deel te nemen. Een aantal ondernemers gebruikt de gegevens uit de gasttevredenheidsmetingen.

Maatschappelijke betrokkenheid: 50% werkt met vrijwilligers, stagiaires of mensen met een beperking. Bijna alle locaties zijn toegankelijk voor mindervaliden.

Energieverbruik: Bijna alle ondernemers willen het energieverbruik verlagen de helft is daar actief mee bezig.

Reiniging: 50% van de ondernemers gebruikt schoonmaakmiddelen met een duurzaamheidskenmerk.

Afval: Alle ondernemers scheiden glas, plastic en papier. Ruim 50% zamelt GFT en batterijen apart in. Slechts 1 bedrijf maakt uit afval nieuwe producten.

Energie: Geen van de ondernemers is energieneutraal. Het gebruik van LED scoort hoog. Ruim een kwart heeft zonnepanelen en sensorverlichting. 8 bedrijven hebben een warmtepomp.

Bouwen en groen: Vrijwel alle ondernemers hebben planten en bloemen op het terrein, tweederde gebruikt geen bestrijdingsmiddelen en heeft vogelhuisjes. 5 ondernemers hebben een imker op hun terrein, 6 ondernemers hebben duurzaam gebouwde overnachtingsaccommodaties.

Mobiliteit: een derde van de ondernemers laat op de website zien hoe zij te bereiken zijn met openbaar vervoer. 50% heeft oplaadpalen voor elektrische fietsen. Bijna allemaal werken ze met leveranciers die rekening houden met CO2-uitstoot.

Eten en drinken: een derde verkoopt fairtrade of biologische producten, 50% verkoopt lokale producten, een derde verbouwt of verkoopt eigen producten.

Duurzame inkopen: twee derde heeft tweedehands meubelen of producten van gerecycled materiaal en probeert papierverbruik te verminderen.

Vrijwel alle ondernemers zijn bezig met duurzaamheid. De mate waarin verschilt sterk per ondernemer. In het onderzoek bleek dat sommigen verder zijn ze zelf dachten. Meer dan 10 ondernemers zijn actief bezig met alle 10 de hiervoor genoemde onderdelen.

Aanbevelingen
– Organiseer een bijeenkomst waarin de ondernemers inzicht krijgen hoe ze hun bedrijfsvoering verder kunnen verduurzamen.
– Gebruik de voorbeelden van de 10 koploper
– Breng als ondernemer beter naar voren op website en social media wat allemaal al gedaan wordt aan duurzaamheid. Maak ook een gezamenlijke PReT campagne
– Promoot elkaars initiatieven en activiteiten.
– Help de ondernemers op weg die een GreenKey certificaat willen halen.
– Herhaal over 2 jaar de duurzaamheidsscan om de voortgang te meten.

Deel dit artikel
Geplaatst op:4 augustus 2022

Meer nieuws

Benieuwd naar wat er allemaal te doen is in Alphen aan den Rijn omgeving? Ga naar hierisalphen.nl